Annons:
Etikettpolitik-i-norrland
Läst 805 ggr
tlover
2016-09-14 15:30

Många vill se ett självständigt Norrland

Hela 41% av de 533 tillfrågade vill skulle rösta på ett självständigt Norrland om det skulle bli omröstning. Snäppet mindre 39% skulle rösta mot, 19% vet ej.

Största skälet för att Norrland ska bli självständigt är för att behålla resurser och inkomsterna, motståndarna är däremot rädd att det inte skulle gå ihop ekonomiskt.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-vill-se-sjalvstandigt-norrland

l'm back

Annons:
gruvel
2016-09-16 09:53
#1

Intressant att så många ser möjligheter. Norrlandsförbundet (tror jag det hette) gjorde en kalkyl för 10-15 år sedan som var ljus för Norrlands del betr. självförsörjningsgraden och att viktig import kunde betalas. 

Man har ca 1, 2 miljoner, Estland har 1,5, Lettland 3, Luxemburg och Island runt 1/3 miljon och de går väl runt (flera av dem har risigt med strida älvar, skog,  gruvor och renar).  Skulle tro man kunde samverka med Norge på ett  jämställt och konstruktivt sätt jämfört med Stockholm.

tarantass
2016-09-18 16:07
#2

Här listas en del brister man kan finna i undersökningen:

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/finns-en-del-brister

Till punkt 1 kan jag lägga att räknar man kultur bör man också räkna stora delar av Dalarna och delar av Värmland till Norrland. Kanske till och med en del av Norduppland, alternativt inte hela Gästrikland. Hur som, gränsen är inte entydig.

Punkt 5 är en springande punkt, tror jag: centralism och konsekvent majoritetsdiktatur även där den inte skulle behövas brukar göra folk missnöjda. Det är inte bara kapitalavtappning det gäller.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2016-09-18 16:09
#3

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: