Annons:
Etikettnorrbotten
Läst 1185 ggr
tlover
9/22/16, 10:23 AM

8 saker norrbottningar måste förklara och försvara

Den här var lite rolig. Lite väl hård mot sörlänningar i vissa fall men när man fått höra "Säg nått" bara för att folk vill höra norrländska nog många gånger så blir man lite less

http://www.kuriren.nu/nyheter/8-saker-vi-norrbottningarna-alltid-maste-forklara-och-forsvara-8982496.aspx

2, 4 och 7 har jag personligen inte varit med om däremot. Vad jag minns iallafall

l'm back

Annons:
[Hayabusa]
9/25/16, 12:16 PM
#1

Lite rolig (jag antar att det är skrivet med glimten i ögat), men #6 "Dödskylan" är faktiskt en myt.

"Många undrar om det stämmer att tjugo minusgrader i södra Sverige "känns" kallare än samma temperatur i norra Sverige. Ryktet säger att det beror på till exempel luftfuktighet. Detta är en myt, en omhuldad sådan, men inte desto mindre en myt.

Den mycket lilla mängd vattenånga som finns i luften vid så låga temperaturer kan inte påverka luftens värmeledningsförmåga nämnvärt. Att man ändå fryser mer i söder än i norr beror snarare på att man är mindre van vid kyla i söder och att det faktiskt går att vänja sig vid kyla.

I allmänhet är man också varmare klädd i norr än i söder. En annan viktig faktor är att det ofta blåser något när det är kallt i söder, och det behövs endast svag vind för att en låg temperatur skall upplevas som mycket obehaglig."

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/upplevd-temperatur-1.4613

Kalli
10/6/16, 9:08 PM
#2

(Inte norrbottning, Ångermanlänning)

Ettan har jag nog hört varianter av, mera i stil med: Jaha då känner du X som också bor i Y. Men nej, allt i Norrland är liksom inte byar med 20 invånare där alla känner alla. Ingen skulle komma på tanken att fråga en Stockholmare samma sak. :)

Tvåan: Absolut, helst när man var yngre. Kanske inte direkt dricker ni ur dunken men visst var det många frågor om hembränt. Tror jag druckit det 1-2 ggr.

Trean, faktiskt inte. Jag blir ibland pikad för ord jag säger "fel" men oftast hör människor inte på mig varifrån jag kommer (om jag inte pratar med någon av mina fellow norrlänningar).

Fyran: Aldrig hört någon säga på riktigt, men har hört talas om de som hört (eller så är det bara en vandringssägen).

Femman och sexan är väldigt vanligt. Jag kan bara säga att jag föredrar vindstilla, minusgrader och vit snö alla dagar i veckan framför spöregnet som blåser horisontellt och färgar allt grått. När det gäller åttan föredrar jag mygg framför fästingar, det första kan åtminstone inte döda en och beroende på var i Norrland man håller till är det faktiskt inte så farligt. Sjåpnissar liksom. ;)

När det gäller skotrar verkar många mest tycka att det verkar häftigt och låt oss vara ärliga, skotrar är häftiga. 

En f.d klasskamrat blev uppriktigt förvånad och kunde inte tro sina öron när jag sa att jag gärna ville flytta tillbaka norröver igen, hon kunde bara inte förstå hur man kunde välja Norrland framför att bo i Göteborg.

Upp till toppen
Annons: