Annons:
Etikettövrigt-om-norrland
Läst 2285 ggr
tlover
11/8/16, 9:45 PM

Första snön i Norrland vs Stockholm

Annons:
Tarotstollan
11/8/16, 10:00 PM
#1

😂 Den var bra!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ulla
11/9/16, 3:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Första snön i Stockholm och det snöar fortfarande.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
11/9/16, 3:24 PM
#3

Det börjar nog bli dags att ta in trädgårdsmöblerna.😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[Hayabusa]
11/9/16, 8:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Någon minusgrad hindrar inte någon i Skåne… 🌊

Ulla
11/9/16, 8:52 PM
#5

😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

kamera0710
11/15/16, 7:27 AM
#6

Bjuder på den här igen.

Annons:
tlover
11/15/16, 9:25 AM
#7

#6 Den är alltid bra

l'm back

[Hayabusa]
12/4/16, 8:14 PM
#8

Det hala väglaget gjorde att all lokaltrafik i Umeå ställdes in under söndagseftermiddagen. Även en rad av Länstrafikens linjer drabbades av störningar.

All lokaltrafik i Umeå var på söndagseftermiddagen inställd på grund av halkan. Klockan 17 meddelade dock Ultra att lokaltrafiken kommit igång igen. De varnar också för att förseningar kan förekomma.

Länstrafiken i Västerbotten uppger på sin hemsida att även de har stora problem på grund av halkan, med flera stillastående linjer. Därför kommer linje 11, 16/55, 31, 118, 123 och 124 att ställas in tills vidare. Läs mer på tabussen.nu.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/all-lokaltrafik-installd

kamera0710
12/5/16, 2:23 PM
#9

#8 Ser i alla fall inga yrvakna reaktioner av typen "oj, blev det vinter i år igen!!?" För det är vad jag upplever när vintern kommer till den Stockholmsregion jag är "utlokaliserad" till.

[Hayabusa]
12/5/16, 3:32 PM
#10

#9 Men inte ens i Norrland rår man på halkan.

tlover
12/5/16, 3:40 PM
#11

#10 du menar inte ens i Norrland rår fordon utan vinterdäck på halkan (lastbilar och bussar är undantagen från kravet om vinterdäck). Ja visst är det dumt att lastbilar och bussar inte har krav på vinterdäck

l'm back

[Hayabusa]
12/5/16, 3:51 PM
#12

#11 Det känner jag mer än väl till. Dessutom har jag varit i Norrland många gånger, mestadels vintertid. Färdats längs E4:an mellan Gävle och Luleå, vintertid, ett antal gånger. Jag gillar Norrland, tro inget annat. Men ibland kan man få intrycket av att i Norrland - där kör man i alla väder. Ingen gnäller för lite snö & halka här inte. Men en hal vinterväg är lika hal i Norrland som i Skåne.

tlover
12/5/16, 4:33 PM
#13

#12 fast problemet i Stockholm är ju att folk kör utan vinterdäck vilket leder till igentäppta vägar

l'm back

Annons:
[Hayabusa]
12/5/16, 5:10 PM
#14

#13 Är det så? Hur många i Sthlm kör utan vinterdäck?

Även om du har vinterdäck på ditt fordon så innebär det inte att man kan köra som om det vore sommarväglag. Ett bra sommardäck kan dessutom vara bättre än ett dåligt vinterdäck. Har man bra vinterdäck så gäller det även att köra med huvudet och anpassa körningen. Situationen i Stockholm är, gissar jag, en kombination av vinterväglag och intensiv trafik. 

Här i Skåne, där jag bor, har vi just nu 6 plusgrader och ännu mildare väder på väg. Att i detta väglag köra med t ex dubbdäck är mindre bra, men det kan å andra sidan slå om till väldigt halt väglag när som helst. Det gäller att vara beredd, med andra ord. Vintern i Skåne kan vara allt ifrån 12 plusgrader till minus 20 och snöstorm. Riktigt vad man får, det vet man aldrig.

tlover
12/5/16, 5:27 PM
#15

#14 Enligt en Stockholmare här på iFokus som även håller på med snöröjning, alldeles för många.

Men nog med det. Det du tar upp ska alla som tagit körkort veta och det är off topic. Nu återgår vi till ämnet (vilket inte handlar om trafik i Umeå, Stockholm eller någon annan stans)

l'm back

[Hayabusa]
12/5/16, 5:45 PM
#16

#15 Det är sant. Jag hamnade utanför ämnet, tyvärr har jag inget Sthlms-hån att bidra med.

VildaVittra
12/5/16, 6:38 PM
#17

#13 "fast problemet i Stockholm är ju att folk kör utan vinterdäck vilket leder till igentäppta vägar"

Nej, problemet i Sthlm är mängden människor. Tänk så här. Om en buss i Norrlands inland uteblir, så kommer det en ny x timmar/minuter senare. Under den tiden hinner det komma kanske 4 personer till för att vänta på bussen. Hoppa sedan över till Sthlm och titta på vad som händer när ett pendeltåg/tunnelbana/buss uteblir. Under rusningstrafik är det redan fullt på tågen/bussen när allt löper som det ska, men uteblir en avgång kommer dubbelt så många behöva åka med nästa. Tänk då vad som händer när trafiken står stilla i en timma på en linje där avgångarna är var 4 minut. 

Samma problematik gäller i trafiken, det är så många som är på vägarna och väldigt många av de som envisas med att ta bilen är inte ens stockholmare utan inflyttade. Man får heller inte ha dubbdäck vid barmark i en del stadsbebyggelse, så man måste vänta i det längsta med att byta dom. Det är dessutom kö på att få byta däck hos många firmor. 

Sedan är det inte stockholmare som gnäller över när detta händer, utan journalister (varav många är inflyttade). Vi stockholmare rycker bara på axlarna och börjar att gå (vi är ju som sagt inte rädda för att använda fötterna 😉).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
12/5/16, 9:48 PM
#18

Diskussionen om Stockholms trafik är som sagt OT och får diskuteras i en annan tråd

l'm back

VildaVittra
12/6/16, 12:57 AM
#19

#18 Fast jag diskuterar ju just runt det som videon påstår. Eller var det att man bara får racka ner och påstå felaktigheter om stockholmare och Sthlm? Jag kanske ska starta en tråd om norrlänningar där jag drar er alla över en kam med en väldigt dålig ton?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
12/6/16, 8:24 AM
#20

#19 Det är en humorvideo som överdriver både Norrlänningar och Stockholmare. 

Humorvideos om Fördomar om Norrlänningar finns faktiskt redan då jag publicerat dom

l'm back

Annons:
kamera0710
12/6/16, 3:21 PM
#21

Min arbetsgivare hade uppenbarligen ingen aaaning om att det blir vinter även i Stockholmsområdet när de anlitade bilpool, eftersom dessa bilar saknar motor- och kupévärmare. Framförhållning gör mycket för att klara vintern.

#17 Så det är kö för att skifta till vinterdäck? Jag fixar det själv och det borde de flesta som inte är handikappade kunna göra.

Pyttelite
10/22/22, 12:42 PM
#22

Vintern är två veckor sen.

Nu är det vinter i länet. I alla fall i Stekenjokk där det varit kallare än noll grader fem dagar i sträck. – I övriga delar av Västerbottens län får meteorologisk vinter vänta lite, säger SVT:s meteorolog Deana Bajic.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/vintern-har-kommit-till-vasterbotten


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Nu är det vinter i länet. I alla fall i Stekenjokk där det varit kallare än noll grader fem dagar i sträck. – I övriga delar av Västerbottens län får meteorologisk vinter vänta lite, säger SVT:s meteorolog Deana Bajic.
Pyttelite
9/19/23, 7:29 PM
#23

Snö i Kiruna idag

Årets första snö faller över Kiruna till hunden Ellis glädje. Värre är det för trafikanter som inte hunnit sätta på vinterdäcken.

SVT:s reporter Teuvo Palomäki fångade de här bilderna när han var ute på promenad med hunden Elli.

Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/snon-faller-over-kiruna-till-gladje-och-bekymmer--3cbcy9


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Årets första snö faller över Kiruna till hunden Ellis glädje. Värre är det för trafikanter som inte hunnit sätta på vinterdäcken.
Pyttelite
9/20/23, 5:38 PM
#24

Snö den 20 september? Ja i och runt Kiruna har den vräkt ner under det senaste dygnet och lokalt har det mätts upp ett snödjup på 38 cm.

Det är, enligt SMHI, med stor marginal det största snödjupet någonsin i Kiruna i september. Det gamla rekordet är från 1932 då det var 21 cm snö.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/sapmi/har-skidar-alexander-till-jobbet-ovanligt-tidig-sno-i-norra-sverige


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Rekordmycket snö har vräkt ner över Kiruna det senaste dygnet. En som då valde att ta skidorna till jobbet var Alexander Linder. – Det är klart man måste passa på, säger han.
Upp till toppen
Annons: