Annons:
Etikettpolitik-i-norrland
Läst 623 ggr
tlover
2016-12-06 17:50

Jobba på landsbygden och slipp stuielån

Det är ett av förslagen som landsbygsministern Sven-Erik Bucht sneglar på.

Det skulle innebära att de som skaffar jobb i kommuner med 30 000 invånare eller mindre* skulle få studielånet avskrivet.

Snart skulle det inte bli däremot då pengarna för nästa år är öronmärkta för bredband men möjligen 2018.

Förebilden för detta är Norge som numer är känd för bra landsbygdspolitik

http://www.atl.nu/lantbruk/bucht-jobba-pa-landsbygden-slipp-studielan/

* Enligt jordbruksverket räknas kommuner med 30 000 invånare eller mindre som landsbygd

Vad tycker du är det ett bra förslag?

l'm back

Annons:
tlover
2016-12-06 17:52
#1

Jag tror det är ett bra förslag om än det säkert finns sätt att få det bättre eller till och med ännu bättre förslag.

Tycker man det är för dyrt kan man kanske enbart räkna gles landsbygd* tex

* Gles landsbygd kommuner med mindre än 5 invånare per km2

l'm back

tlover
2016-12-06 18:18
#2

Följdfråga. Ni som inte bor i glesbygd, skulle ni flytta till glesbygden om du skulle slippa studielånet?

l'm back

Em_
2016-12-06 18:31
#3

Japp, jag hade definitivt flyttat. Har aldrig bott så, så jag vet inte om jag skulle bli kvar för alltid men jag hade velat prova att bo utanför storstadsregionerna. En viktig del av det är dock att det finns jobb på landsbygden inom yrket jag pluggar till.


Carmarino
2016-12-06 18:37
#4

Hade gärna bott på landsbygden om det funnits jobb i närheten. Är uppväxt i en liten by med färre än 1000 invånare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: