Annons:
Etikettpolitik-i-norrland
Läst 852 ggr
tlover
2017-01-12 15:06

svt edit om att stanna eller flytta

Många är ju övertygade om att man borde flytta eller måste flytta. Eller snarare fly till el storstad, helst Stockholm. För att det ska fungera med jobb, parter, utbildning, fritidsliv, allt.

Men fungerar det? Är Stockholm verkligen det bästa som kan hända ens liv, måste man verkligen till Stockholm för att ha ett bra liv.

Måste vi verkligen det med allt som finns idag för att egentligen göra det möjligt att bo i glesbygdskommuner, med internet och alla kommunikationer som finns idag.

SVT edit har tagit upp nyss om en tjej som flyttade till Stockholm och Stureplan, för det är ju det man ska göra. Men som flyttade tillbaka hem till Jämtland.

http://www.svt.se/edit/stockholmssyndromet

http://www.svtplay.se/klipp/10984557/stockholmssyndromet-flytten-hem-till-jamtland

Själv flyttade jag inte till Stockholm utan till en liten ort (vissa kallar det by) i Uppsala län, ett stenkast från gränsen till Norrland men till och med jag känner igen mig i videon. Här nere är folk mycket mer stressade och självcentrerade. Men jag saknar även annat, naturen, luften, att veta att folk kommer och hjälper en.

Vi kommer att flytta tillbaka, Utan tvekan och det kommer inte bli en sekund för tidigt.

Jag vill inte något mer med detta, mer än att tipsa om videon i länken och väcka en tanke om det galna om att det enda rätta är att alla ska flytta till en plats

l'm back

Annons:
Aleya
2017-01-13 12:07
#1

Jag var tvungen att bo i Stockholm i ett år. Åh så glad jag var att få flytta hem igen sen. Det var så jäkla plottrigt att bo där nere. Det skulle alltid hända saker, man vågade ju knappt andas bland vissa människor kände jag. Det var folk överallt, folk sket i att olyckor hände och vägrade hjälpa människor i nöd. Eller så ställde sig folk och börja filma olycksplatsen. Ne jag kände verkligen mig som ett ufo många gånger när jag var en av dom första som hjälpte personer och sen fick knappt backup. Ne tur att man är hemma igen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sarafiaklara
2017-01-19 01:07
#2

Bor i Uppsala och kommer så länge jag själv får bestämma aldrig att flytta hem. Vill inte bo i en liten by igen, längtade bort redan som barn. Älskar Uppsala, nära till naturen och med ett lugnt centrum. Jag bor i ett lugnt område med uteplats och trädgårdsland och kan cykel en kvart till närmaste naturreservat. Har aldrig upplevt att folk skulle vara otrevligare här. Däremot håller jag med om att man inte ska flytta bara för att flytta. Därifrån jag kommer känns det som att vissa tycker någon är lyckad bara den bor i Sthlm, spelar ingen roll vad personen gör i Sthlm.

kamera0710
2017-01-20 15:09
#3

Kluvet för mig. Nedflyttad till Stockholms län av arbetsmarknadsskäl, men känner hur jag saknar främst Västerbotten på sommarsemestern. Å andra sidan har jag en så'n frihet på mitt jobb, när det gäller att lägga upp arbetet och när jag ska jobba. Och kollegor som jag trivs jättebra med.

Upp till toppen
Annons: