Annons:
Etikettpolitik-i-norrland
Läst 511 ggr
tlover
2/27/17, 9:39 PM

300 matbutiker har lagts ner

I allt större delar av Sverige, i första hand Norrlands inland har så kallade döda zooner blivit fler och större. Med döda zooner menas områden utan service tex skola, mataffär och äldreomsorg.

Den allra största döda zoonen är Stöttingfjället i södra Lappland där det förr fanns ca 10 skolor och ca 10 matbutiker och där finns idag inte en enda matbutik eller skola. Detta område är alltså lika stort som Södermanland.

Totalt är det drygt 300 matbutiker och drygt 150 skolorsom lagts ner i Norrland och Dalarna på lite drygt 10 år

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/en-tiondedel-av-sverige-saknar-lokal-service

l'm back

Annons:
gruvel
2/28/17, 11:11 AM
#1

En orsak bland flera är väl att stora skogsmaskiner (kapar, barkar, avkvistar, lastar på flak) har ersatt många arbetare i skogen, så servicebehovet blir för litet = nedläggningar.  Glesbygdsforskare som Ronny Svensson m.fl.  brukar anse att då tenderar även centralorterna tappa folk. Tror Lycksele är ett exempel, har tappat några tusen under årtionden och då ligger stan knappast nära en "död zon" ännu.  - Somliga hoppas på att invandrare kan få småorter och glesbygd att leva upp igen men det  kan vara svårt för personer från MENA-området trivas i snön i skogen i norr och  utkomstmöjligheterna är så magra.  Deras småbarn kommer se den nordliga miljön som naturlig men senare flyttar de till storstad. Häftigare.

Bra att TS skriver om sådant här för dem som gillar Norrland och varit där mycket.  Tänk de dagar när man for på skidor ensam i fjällen! - Men vad skulle lösningen vara för inlandet?

tlover
2/28/17, 11:22 AM
#2

#1 "- Men vad skulle lösningen vara för inlandet?"

Jag tror att entreprenörer är lösningen. Numer behöver man ju inte vara i stan för att kunna ha en butik, e-handeln ökar och fortsätter att öka. Även andra verksamheter finns på nätet (ibland både på nätet och "IRL" och endast på nätet). För 15 år sen skulle väl ingen kunna tänka sig att man kunde leva på att blogga eller lägga ut videos på youtube eller hur?

Så Internet är viktigt (vilket det satsas på yay! Många inlands kommuner har sedan länge satsat på bra internet, Lycksele är en av dom, jag blev förvånad över hur "uråldrigt" det var när jag flyttade ner till bara 5 mil från Uppsala).

Minskad eller ingen företagsskatt för nystartade företag (3-5 år) antingen i glesbygd (enklast att bära ekonomiskt för landet) eller hela landet, hela landet vinner ju på fler entreprenörer.

Företagsskatten ska gå till områden man verkar, inte där man har huvudkontor så har vattenfall olika vattenkraftverk på olika ställen ska kommunalskatten gå till dom kommunerna istället för Stockholm. 

Andra sätt att få över mer pengar kan vara

Minskad lön till politiker, enligt mig ska dom inte ha mer lön än genomsnittssvensken (det är ändå jättemycket för många) men jag förstår att det skulle behöva minskas stegvis.

Minskat slöseri av den typen som slöseriombudsmannen tar upp

det är lite jag kan komma på på rak arm

l'm back

gruvel
2/28/17, 11:15 PM
#3

#2 Bra vara optimistisk. Håller med särskilt att företagsskatt borde gå till det område man verkar i.  E-handel är ju intressant om man kan producera vad kan säljas långväga. Gör samerna det, säljer lyckat på distans med e-handel, med produkter som renskinn, torkat kött, slöjdarbeten av olika slag? De borde ha kunnat gå i täten här om det varit ett framgångsrecept.

För att en bygd ska leva behövs väl något slags minimiantal som kan försörja sig på plats med e-handel eller annat. Skola, livsmedel, post behövs i närheten och ett hyfsat "socialt spektrum" för trivsel tror jag.

tlover
3/1/17, 8:09 AM
#4

#3 Jag tror definitivt inte att det är "kört" även om jag tror det kan gå "neråt" innan det går "uppåt". Men jag tror även på en större andel turism (vilket på vissa sätt kan bli hjälpta av att det går "neråt" för då blir det mer exotiskt hur hemskt det än låter).

Men bara för att jag tror på en bättre framtid tror jag inte på att lägga mig ner och bara vänta på den, vi (alla) måste kämpa för den framtid vi tror på.

Det finns "Lapplandinspirerade" webbshopar, tex kläppi. Men jag vet inte om det finns någon stor webbshop med sameslöjd. Men jag vet det finns en hel del sameslöjd på etsy (senast jag kollade för hundra år sedan). Sen finns det ju de som går mer åt "naturen" tex Laplandecostore (och dom är stor numer). Det finns lite allt möjligt 🙂

l'm back

Upp till toppen
Annons: