Dialekter
Det är kul med dialekter. men tyvärr så håller dom olika dialekterna att försvinna. kanske det beror på att vi är med rörliga idag än tidigare.
Håller mig till Pitebondskan som jag är stolt över,och som jag använder dagligen.
Och det finns en viss skillnad på uttal och ord mellan byarna. men många ord har försvenskats och fallit i glömska.
En dialekt som är svår att förstå är Överkalixbondskan. där faller jag bet,men kul att höra på.
Vilken dialekt använder ni er utav.
Jag har en blandning mellan Lycksele mål, Storumanbonnska, Sorselebonnska och lite pitebonnska (bara lite pga euskefeurat). Såklart så har jag även rikssvenska där också. Sorselebonnska är det svåraste jag har hört om den är bred.
l'm back
#1 Det kan man kalla blandning!😃
Inte använder men förstår - Överkalixbondskan
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#2 min pappa är från Lycksele och där växte jag upp, min mamma från Storuman, min man från Sorsele och jag lyssnar alldeles för mycket på euskefeurat.
l'm back
En typisk Norrlands dialekt, tror jag. Men har ni hört Nicke Sjödin, numera bortgången tyvärr, från Röån, Ångermanland, läsa sina fantastiska dikter, d e gött å lyssna på👍
Lyckselebondska. Pratar nästan helt dialektfri svenska i skolan, mer bondska i hemmet och är jag med "gammfolke" från trakten så pratar jag väldigt brett.
Rikssvenska men förstår Rånemål och de flesta nordsvenska dialekter hyffsat.