Inflyttad eller utflyttad?
Är du inflyttad till Norrland, eller kanske utflyttad? Eller är du född här och bor kvar eller inte Norrlänning för fem öre?
l'm back
Jag är själv född här och har alltid bott här. Jag har varit utanför Norrland mindre än 10 gånger om jag minns rätt till och med.
Mina förfäder var däremot inflyttade, iallafall till Lappland, då jag släktforskat så har de äldsta bott efter kusten på ca 1600 talet el så.
l'm back
Född i Norrland och bor fortfarande kvar här uppe 😃 Kommer från inlandet men bor numer vid kusten. Har ingen plan på att flytta härifrån heller!
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Född i Kiruna, och bor numera i Piteå. Kommer nog att förbli i norrland hela livet. Jag trivs verkligen här, och kan i dagsläget inte ens tänka mig att flytta längre söderut. Norra norrland är HEMMA.❤️
Född och uppvuxen norrlänning, bott i samma hus på samma lilla jordbruksfastighet hela mitt liv. Lär tåa mig ut ur Norrland om några år för att bosätta mig i Uppsala under studietiden, men sen styr jag kosan hemåt igen! Vill helst inte alls flytta🤐
Född -68 i Södertälje, men flyttade till Östersunds kommun -74. Av en arbetsmarknadsskäl hamnade jag dock i Södertälje igen av alla ställen hösten 2008. I själ och hjärta känner jag mig dock mer som en norrlänning.
Inflyttad från Mälardalen och vid två tillfällen bosatt i övre Norrland (Örnsköldsvik; Lycksele + Umeå) sex år totalt, således återflyttad tyvärr söderut två gånger, nu i Götaland. Tycker det finns en mentalitetsskillnad, generellt sett bara, man ses mer däruppe, positivt alltså. Intresserad av Norrland, semestrar gärna där, inte bara i fjäll. - I tskr "Turist" för rätt många år sedan stod om en man som vandrade Treriksröset-Smygehuk hela vägen. I hela Norrland fick han ett gott bemötande, eller ett vänligt ord åtm., genomgående, då bad om vatten, eller en smörgås, eller tak vid regn. Först i Skåne blev det något liknande, varför okänt. Stor vana vid allsköns främlingar och turister som passerar? Dansk influens?
Jag är född och bor fortfarande i Norrland, vill dock bo i Italien någon gång i mitt liv så det blir ju väldigt långt söderut… Norrland kommer dock alltid vara hemma för mig.
Född i Västernorrland, flyttade till Umeå ett år och bor numera i Göteborg. Kan mycket väl tänka mig att återvända hem i framtiden. Klarar fortfarande inte av att svara Göteborg på frågan var jag kommer ifrån, är fortfarande Norrlänning i själ och hjärta och kallar det hemma.