När är man Norrlänning?
När tycker du att man är Norrlänning? Jag tycker att om man bor i Norrland eller har bott i Norrland och fortfarande känner sig som Norrlänning så är man Norrlänning.
Min moster tex tycker inte det, hennes man, som bott i Norrland i 25 år eller så räknar inte hon som Norrlänning då han inte är född Norrlänning.
Då undrar jag om jag fortfarande kommer att vara Norrlänning då vi ev bor i Uppsala län i 3-4 år (pga studier) eller om jag inte kommer att räknas som Norrlänning. Enligt mig är jag det, typ en "utlands Norrlänning" (som att man kan vara "Utlands Svensk") men vad tycker du?
När är man Norrlänning?
l'm back
Det är väl upp till var och en utifrån hur man själv känner! Tycker det låter väldigt fördomsfullt och ev elakt av din moster att inte räkna sin man som norrlänning ifall han själv känner sig norrländsk.
Men sedan beror det ju på situation och plats man befinner sig på såklart! Tänker att i relation till din moster så är förstås hennes make inte norrlänning som hon på samma vis. Men om hon hon och maken åker på en finnlandsfärja och träffar folk från andra delar av riken kanske hon presenterar dem som ett norrländskt par eftersom de bor i norrland.
För övrigt så har ingen annan rätt att tala om för dig vad du identifierar dig som eller inte. Känner du sig som en norrlänning så gör du ju det. Och jag lovar att dina medstudenter knappast kommer räkna dig som mindre norrländsk bara för att du studerat några år i en icke norrländsk stad.
identiteten sitter i individens egen känsla!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#2 Jo jag kommer att fortsätta att se mig själv som Norrlänning men jag blev nyfiken på vad andra tycker.
Vad min mosters man ser sig som vet jag inte, det kom aldrig upp. Jag gjorde bara ett skämt om hur en riktig norrlänning jagar (han hade varit med om en viltolycka där han då skallade älgen. Han klarade sig men inte älgen och jag skämtade typ "riktiga norrlänningar sitter inte på pass och jagar utan skallar ihjäl älgen")
l'm back
"skalla ihjäl" 😮
Jag hade dött om en älg bara funderade på att stångas med mig! 😂
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#4 Älgen hade ju kommit igenom bilrutan först så det var nog det som dödade den egentligen, försökte få honom glad
l'm back
Jag tycker att man är norrlänning när man känner för det, spelar ingen roll om man är in- eller utflyttad eller har bott i Norrland hela sitt liv. Är man utflyttad kommer man garanterat bli stämplad norrlänning på sin nya hemvist vare sig man vill det eller inte.
Jag ska själv flytta till Uppsala (eller längre bort) för studier och jag kommer då rakt inte hävda mig vara sörlänning eller Uppsalabo när jag kommer tillbaka, jag har ju bara varit på en långvarig resa hemifrån. Absolut inget illa ment mot Uppsala (eller någon annan stad för den delen) men jag trivs bäst här uppe, därför kommer jag alltid vara norrlänning tills jag hittar något bättre att vara. Guldfisk kanske?😎
Jag bor i Göteborg och ser det som hemma eftersom jag bor här just nu. Norrland är hemma även fast jag inte bor där, alltså är jag norrlänning. Om jag skulle börja känna att Göteborg vore hemma även om jag flyttade någon annanstans skulle jag nog definiera mig som Göteborgare också. Hur och när andra definierar sig som Norrlänningar är dock upp till dem.
måste ju dock säga att norrland är så stort att jag inte vill kalla mej för norrlänning. men jag kan ju tycka att det är född och uppvuxen som räknas. det kommer med uppfostran ;)
Jag tycker att du är norrlänning när du tycker att du är det. (Tyvärr så ställer jag dock kravet att man ska ha någon koppling till Norrland, bor där, uppvuxen, nära släkt, spenderar mycket tid…). Men om du vill vara det från dag 1, så är du det i mina ögon :D
#8 Fast Sverige är större och ändå är det många som kallar sig för Svensk 😎
l'm back
sant men om jag pratar med en annan svensk så skulle jag inte kalla mej för norrlänning det är ju allt över Stockholm typ :P Västerbottning det är jag.