Annons:
Etikettnorrbotten
Läst 1961 ggr
Herveaux
2016-11-10 17:20

Norrbottning i snökaosets Stockholm rapporterar

Annons:
maxiq
2016-11-10 17:34
#1

"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

nickiee
2016-11-10 17:43
#2

stockholms plogare vet inte hur man använder en plog som plogar, dom plogar ju med plogbladet många cm ovanför marken å det är fel . å dom plockar bara fram en liten smal gångstig där man inte kan mötas 2 på många gånger här i enskededalen är det så å tvärgatorna är ej plogade så kommer det ett utrycknings fordon så kommer dom inte fram ta då om en som får problem med hjärtat å ringer efter ambulans kan riskera att dö pga att den inte kommer fram .

stockholms plogare behöver gå kurs hos norrlänningar

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Tjeja
2016-11-10 17:56
#3

Ja alltså det är katastrof hur de plogar här i sthlm! Jag kommer från en liten ort ett par timmar söder om sthlm och bara man kommer ut en bit på landsbygden så klarar sig folk bättre när det snöar. Där klär man på sig sina vinterkläder, kängor och har satt på dubbdäcken i tid. Bilarna stannar inte av kyla och vägarna snöar inte igen utan plogas så man kan ta sig fram. Att det ska vara så svårt att hantera snö inne i stan är fachinerande. Var till en icamaxi igår och handlade. Idioten som plogade där lade upp snövallen rakt över tvärgatorna så de som parkerat inte kunde köra ut från parkeringen till vägen… Hallå liksom? 240 bilar inskottade på parkeringen utanför köpcentret…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[ludden]
2016-11-10 18:14
#4

Jag har varit ute och plogat vägarna sen 03 i går. Problemen är bilar som kör med sommardäck som fastnar överallt i trafiken. Även lastbilar med blanka däck kommer inte upp för backarna. Sen bygger det köer vilket gör att jag inte kom fram att ploga, jag satt som många andra fast i trafiken igår.

Sen snöade det en massa, så fort jag hade plogat 800 meter så var gatan igensnöad 20 minuter senare.

Hade folk satt dit vinterdäck på sina bilar hade vi sluppit en massa blockerande bilar. Samma sak med bussar och lastbilar. 

Någon frågade varför plogbladet inte ligger mot marken och anledningen är att det finns fjädrande skär för att förhindra skador på såväl gator som maskiner och maskinförare. Fjädringen gör att plogbladen inte kommer genom hårt packad snö.

Jag ska snart ut och köra igen inne i Stockholm.

[Nomen Nescio]
2016-11-10 18:28
#5

 "Snöröjningen i Stockholm har hånats de senaste dygnen. "Norra Sverige har vinter en stor del av året – varför blir det kaos så fort det snöar i Stockholm?" – ungefär så har det låtit. Nu slår huvudstadens trafikplanerare tillbaka."---

"Fredrik Jansson från Uppsala har kört lastbil i 25 år och röjt snö i 15. Han anser att det är en utmaning att ploga i Stockholms innerstad som har 3 900 gator och sammanlagt 157 mil cykelbana. – Den stora utmaningen är alla parkerade bilar. Det är ett jätteproblem. Ett arbetspass är som att vara stridspilot, du måste vara skärpt till 100 procent. Efteråt är man alldeles slut, säger han. Anders Porelius som jobbar på trafikkontoret i Stockholm bekräftar den bilden. Argumentet om att kommunerna i norr klarar snöröjningen mycket bättre än Stockholm ger han inte mycket för. – Jag är själv från Norrbotten. Och jag kan säga att det är stor skillnad mellan att röja parkeringen vid Coop Arena i Luleå och att skotta de trånga gränderna i Gamla stan. Att jämföra snöröjning i Norrbotten med huvudstaden är helt orimligt, säger Anders Porelius."---

http://www.expressen.se/nyheter/stockholm-slar-tillbaka--efter-snohanen/

Mera i samma väg:
http://www.expressen.se/debatt/ar-snorojningen-helt-problemfri-i-norrland/

tlover
2016-11-10 18:51
#6

Ett sätt att minska problemen med skottning är att (iallafall vissa delar på året) göra så att det inte är tillåtet att tex parkera på båda sidor av vägen på natten. Det och liknande regleringar är gjorda i norrländska storstäder just för att underlätta skottning. PS det finns smågator i Norrland också DS

l'm back

Annons:
tlover
2016-11-10 19:10
#7

Dessutom så är ju det en tillgång att det är så tätbebyggt, det blir mer skattepengar per meter väg, dvs möjlighet till högre snörröjningsbudget än i mer glesbebyggda kommuner längre norrut.

l'm back

[Carpinus]1
2017-11-21 18:40
#8

Säsongens första snö(o)väder i Stockholm, och "the never ending story" är igång igen…🙂

https://www.expressen.se/debatt/det-ni-kallar-snokaos-kallar-vi-andra-latt-snofall/

[Carpinus]1
2017-11-22 15:27
#9

#8 Stockholmaren och riksdagsledamoten (S) Teres Lindberg tycker inte att det går att jämföra snövädersituationen i Stockholm med den i Gävle.

https://www.expressen.se/debatt/jag-blir-sa-trott-pa-att-stockholm-snohanas/

[ludden]
2017-11-26 12:38
#10

Denna gång var det ledbussarna som inte hade bra däck. Trafiken flöt på utom bussarna.

kamera0710
2017-11-27 15:49
#11

Det kanske är dags att fundera på hur många som kan trängas på en begränsad yta? För det ses väl närmast som en naturlag att vi ska bli fler i huvudstaden med omnejd? (Ja, jag bor själv i regionen av arbetsmarknadsskäl och finner det tragikomiskt att snön verkar lika oväntad varje år.)

maxiq
2017-11-27 20:22
#12

#9: Men om alla stockholmare tog med sig en spade eller sop så skulle inte snön vara något problem 😛


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Tjeja
2017-11-29 17:07
#13

#12  Jag  har både sop, spade och dubbdäck med i bilen. Samt antislirmattor att lägga framför hjulen om man kört fast i snön. Jag bor i stockholm och tycker fortfarande att snö är ett ovälkommet lände när man är ute och kör. För oavsett hur förberedd jag själv är, är det kallt och blött och obehagligt. Samt en massa andra trafikanter som är i vägen och kör som dårar. 

Värst av allt är alla sorters snöblöta som smältsnö och is i fuktig luft.  -2 i Stockholm tycker jag känns mycket kallare och värre än -15 grader när jag t ex bodde i Jämtland.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
maxiq
2017-11-29 18:37
#14

#13: Jag tänkte närmast på fotgängarna som skulle kunna sopa av varsin kvadratmeter när de ändå går till jobbet, bilen, bussen eller tunnelbanan


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Farwuq
2017-12-26 11:24
#15

Plogning - när den nu förekommer - här i Lund är ett elände, med obefintliga trottoarer trånga gator, gatsten och en djäkla massa bilar som borde vara någon annanstans.
Sen har vi problemet att snön här är inte fluffig utan närmst som cement.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2017-12-26 11:25
#16

Än så länge ser prognosen bra ut här nere.

https://www.vackertvader.se/lund/10d/yr-smhi

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: