Politik i Norrland

Varför man ska sluta använda ordet "Lapp"

2018-02-27 19:00 #0 av: tlover

Här kommer en artikel med argument varför man inte ska använda ordet "Lapp"

Förkortat så kan man säga. För att det är rasistiskt och förlegat.

https://motargument.se/2017/12/21/om-ordet-lapp-och-varfor-vi-ska-sluta-anvanda-det/

Anmäl
2018-02-27 19:10 #1 av: Lonaa

Det är en skam hur vi har behandlat - och fortfarande behandlar - samerna!
Och så sitter folk hemma i sina stugor och slår sig över bröstet av präktighet medan de fördömer bland annat USA och Australien för deras behandling av sin urbefolkning... :-(

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-02-27 19:16 #2 av: tlover

#1 Ja Sverige har ju inte ens accepterat FNs urfolkskonvension (stavar säkert fel nu).

Jag vet inte hur det är söderut men här ser jag mycket rasism mot samer i vardagen

Anmäl
2018-02-27 19:32 #3 av: Lonaa

#2, Här finns inte den rasismen på samma sätt, vi har ju inga samer och ingen samekultur som krockar med andra sätt att leva och tänka. Jag tror inte att så många söderöver (jag bor utanför Göteborg) ens tänker på samerna och deras situation mer än att de är ett exotiskt inslag på deras Norrlandsresor. Lite pittoresk med en annan kultur uppe i ”vildmarken”, liksom. :-(
Här har folk fullt upp med att vara rasistiska mot invandrare istället...

Anmäl
2018-02-27 19:35 #4 av: tlover

#3 Ofta men inte alltid ses invandrare som positivt här istället, eftersom dom flyttar in, föder barn och håller på så sätt bygden levande.

Men såklart finns det rasister mot invandrare också men jag tycker själv att rasismen mot samer är mer synlig, men det kan ju vara pga vilka man är med

Anmäl
2018-02-27 22:07 #5 av: Lonaa

Lite OT men jag har goda vänner som var i USA för ett tag sedan. De blev tillfrågade av en amerikan hur vi behandlar vår ursprungsbefolkning här, om de satt i reservat som deras "native americans"?
Mina kompisar svarade att samerna var inte så väl behandlade i Sverige heller.
Amerikanen, på fullt allvar; "No, no, I mean the Vikings!"SkrattarSkrattarSkrattar

Anmäl
2018-03-05 18:17 #6 av: tlover

Visst gammalt men samma ämne en vit rik kvinna tycker (tyckte?) hon hade rätt att döpa sin klänning till lapp (lappros)

https://www.aftonbladet.se/kultur/article17838610.ab

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.