Annons:
Etikettpolitik-i-norrland
Läst 623 ggr
tlover
2/27/18, 7:00 PM

Varför man ska sluta använda ordet "Lapp"

Här kommer en artikel med argument varför man inte ska använda ordet "Lapp"

Förkortat så kan man säga. För att det är rasistiskt och förlegat.

https://motargument.se/2017/12/21/om-ordet-lapp-och-varfor-vi-ska-sluta-anvanda-det/

l'm back

Annons:
Lona
2/27/18, 7:10 PM
#1

Det är en skam hur vi har behandlat - och fortfarande behandlar - samerna! Och så sitter folk hemma i sina stugor och slår sig över bröstet av präktighet medan de fördömer bland annat USA och Australien för deras behandling av sin urbefolkning… :-(


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tlover
2/27/18, 7:16 PM
#2

#1 Ja Sverige har ju inte ens accepterat FNs urfolkskonvension (stavar säkert fel nu).

Jag vet inte hur det är söderut men här ser jag mycket rasism mot samer i vardagen

l'm back

Lona
2/27/18, 7:32 PM
#3

#2, Här finns inte den rasismen på samma sätt, vi har ju inga samer och ingen samekultur som krockar med andra sätt att leva och tänka. Jag tror inte att så många söderöver (jag bor utanför Göteborg) ens tänker på samerna och deras situation mer än att de är ett exotiskt inslag på deras Norrlandsresor. Lite pittoresk med en annan kultur uppe i ”vildmarken”, liksom. :-( Här har folk fullt upp med att vara rasistiska mot invandrare istället…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tlover
2/27/18, 7:35 PM
#4

#3 Ofta men inte alltid ses invandrare som positivt här istället, eftersom dom flyttar in, föder barn och håller på så sätt bygden levande.

Men såklart finns det rasister mot invandrare också men jag tycker själv att rasismen mot samer är mer synlig, men det kan ju vara pga vilka man är med

l'm back

Lona
2/27/18, 10:07 PM
#5

Lite OT men jag har goda vänner som var i USA för ett tag sedan. De blev tillfrågade av en amerikan hur vi behandlar vår ursprungsbefolkning här, om de satt i reservat som deras "native americans"?
Mina kompisar svarade att samerna var inte så väl behandlade i Sverige heller.
Amerikanen, på fullt allvar; "No, no, I mean the Vikings!"😃😃😃


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tlover
3/5/18, 6:17 PM
#6

Visst gammalt men samma ämne en vit rik kvinna tycker (tyckte?) hon hade rätt att döpa sin klänning till lapp (lappros)

https://www.aftonbladet.se/kultur/article17838610.ab

l'm back

Annons:
Vixxen
3/13/18, 7:18 PM
#7

#5 😃

Upp till toppen
Annons: