Annons:
Etikettsapmi
Läst 799 ggr
tlover
5/21/18, 8:07 AM

Är hatet mot samer vår tids normaliderade rasism?

En artikel från Länstidningen Östersund som berättar om en utställning med över 250 rasistiska uttalanden mot samer som nu står i Jamtli. Den tar bland annat upp normaliseringen av rasism mot samer. För det är ju mer okej i samhället tyvärr att säga lapp än neger och att uttala sig negativt om samer ses i många fall knappt som rasism. Ett av vapnen mot rasism är däremot kunskap så denna är väbehövd https://www.ltz.se/opinion/ledare/lovisa-arvidsson-moter-gaaltije-del-1-ar-hatet-mot-samer-var-tids-normaliserade-rasism

l'm back

Annons:
Sommarek
5/21/18, 8:19 AM
#1

Jag kan inte läsa artikeln, men jag undrar om inte en stor del består av okunskap? Jag visste till exempel inte förrän jag gick med på iFokus att "lapp" var ett "fult" ord; jag är från södra Sverige och har nog inte haft någon direktkontakt med själva problematiken. Många tror nog att det är fritt fram eftersom vi ju till exempel har Lappland som "stöd" för att kalla folk "lappar".

Med det inte sagt att jag ursäktar rasism - jag tror du har rätt att folk behöver upplysas.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tlover
5/21/18, 8:30 AM
#2

#1 Konstigt, jag kunde läsa den tidigare, kanske för att en vän delade (då brukar man ju kunna läsa låsta artiklar, iallafall ett tag).

Fast det är mycket mer än okunskap, även om det såklart är en del. Tex så anser folk att det är fritt fram att anklaga samer för att leva på bidrag, att vara djurplågare, att göra vidriga skämt på samers bekostnad osv och det är bara det jag får höra i vardagen trots att jag själv inte är same. Det är nog betydligt värre saker som samer själv upplever.

Visst det finns grupper som får stå ut med liknande anklagelser och skämt, men det gör det inte rätt.

Jag tror däremot att den generella rasismen från vanligt folk är större här i norr. Men det finns ju även systematiskt rasism pga kolonism söderöver. Tex hur mycket fick du lära dig om samer jämfört med indianer i skolan? Detta trots att både svensk kultur och svensk historia är ju något som tas upp i skolan men bara från den södra delen i princip.

l'm back

Sommarek
5/22/18, 8:36 AM
#3

#1 Ja, jag menade inte att förminska det som folk upplever - det var mest l-ordet jag tänkte på i det sammanhanget, inte hur folk uppför sig mot samer överlag.

Men du har rätt, det var inte mycket det nämndes om samer i skolan - så gott som allt jag vet har jag själv fått läsa mig till, och det är ju inte klokt är vi lär oss mer om andra länders ursprungsbefolkning än vår egen.  🤔

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: