Annons:
Etikettångermanland
Läst 993 ggr
[Gnagare2]
5/28/18, 9:30 PM

Fästingar i Norrland?

Jag är relativt nyinflyttad till denna del av vårt vackra land,och tänkte höra hur det upplevs gällande fästingar häruppe?

Jag har bott i dom södra delarna av Sverige och är dessutom hundägare. När jag bodde därnere översvämmades hunden av fästingar så fort vi var ute på promenad. Efter varje promenad kunde jag plocka bort åtminstone 2-3 stycken lätt från hunden. Ibland ännu fler.

Detta är min första vår och sommar häruppe,och ännu så länge har jag plockat en fästing från hunden. Det känns som väldigt mycket mindre än när jag bodde därnere.

Så ni som bor häruppe,hur upplever ni detta med fästingar?

Annons:
MoaL
5/28/18, 9:50 PM
#1

Ytterst få, tack och lov. Under de senaste elva åren har jag plockat sammanlagt 3-4 fästingar från två hundar. 👍

Välkommen till norrland. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

tlover
5/28/18, 10:46 PM
#2

Det beror ju lite på var man bor, det är ju betydligt fler fästingar i Gävle än i Kiruna 😎

Här där jag bor (Lycksele) kan inte fästingar övervintra men dom kan lifta på folk som reser från tex kusten (där dom kan övervintra) så nån enstaka kan upptäckas. Jag själv har däremot aldrig sett en fästing

l'm back

Magi-cat
5/29/18, 11:12 AM
#3

Ytterligare ett skäl att älska Norrland. 🙂

Här kan även den fästingnojiga (som jag) andas ut…🥵


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Gnagare2]
5/29/18, 3:41 PM
#4

Underbart🙂 Kan bara hålla med er som svarat.  Fantastiskt skönt att slippa  dessa otäckingar. Speciellt som hundägare också.

Det är bara att hoppas på att dom även i fortsättningen håller sig borta från Norrland.

Upp till toppen
Annons: