Annons:
Etikettnorrbotten
Läst 1762 ggr
tlover
2018-06-26 22:44

Luleås snöhög kanske inte smälter innan vintern

Ute på Porsön utanför Luleå lämnas den mesta snön från centrala Luleå. I år är det däremot tre gånger så mycket snö som vanligt i den och det är inte säkert om all snö hinner smälta innan nästa vinter, iallafall inte utan stora omkostnader för kommunen.

Skulle det inte hinna smälta och det blir ett rekordår nästa år också så kan det orsaka stora problem.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/rekordstor-snotipp-kan-bli-problem-for-kommunen

l'm back

Annons:
Totum
2018-07-26 10:20
#1

Hur har det gått? Har snöhögen hunnit smälta undan?

bexsar
2018-08-03 21:59
#2

undrar också hur de gått, med tanke på värmeböljan så borde de ju smält ganska bra väl?

tlover
2018-08-03 22:01
#3

Jag har inte sett någon rapport i media så jag vet inte

l'm back

Carmarino
2018-08-07 17:21
#4

Det verkar ligga en hel del snö kvar. Jag kunde läsa artikeln nu, men det är möjligt att den blir betalartikel senare.

Visserligen har det sjunkit undan ordentligt men trots sommarens höga temperaturer och solsken ligger en hel del av rekordvinterns snömassor kvar på snötippen.

– Ja, nog finns det snö kvar, säger Anders Stenlund, sektionschef på gatudriften, Luleå kommun.

– Det har varit en grävmaskin där och rört om litegrann för att skynda på det.

Enligt honom räcker inte värmen som har varit riktigt till.

– Visst hjälper värmen men jag tror nog att regnen hjälper mer.

Under avsmältningen hamnar gruset ovanpå snöhögarna.

– Det lägger sig som en hinna och isolerar mot solen. Det som grävmaskinen gör är att luckra upp alltihop för att få till en större yta att tina.

Om det nu skulle vara så att mycket snö fortfarande ligger kvar när det är dags att tippa nya snölass där nästa vinter, är det inte mycket att göra, säger han.

– Det är bara att gilla läget. Vi har ju ingen annanstans vi kan börja köra snön i alla fall. Men hösten och regnen brukar ta ganska hårt på det som är kvar och fortfarande tinar det ju i tre månader till. Fram emot oktober börjar vi kunna säga hur mycket det blev kvar.

Än så länge är ingen fler snötipp på gång i Luleå men vissa åtgärder planeras.

– Vi är på gång att avverka lite mer i en remsa runt om för att få det lite bredare.

Även om allt inte hinner tina bort i år så händer det faktiskt att det blir tomt på snötippen.

– Kanske 1–2 gånger vart tionde år tinar det bort så pass att man kan städa ihop lite grann och laga till.

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/trots-varmeboljan-mycket-sno-kvar-nm4885111.aspx


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
2018-08-11 23:25
#5

Åkte förbi den för ett tag sedan och den var kvar. Jag tycker dock att den aldrig smälter.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: