Katastrofregn i Västernorrland
Ett 40-tal vägar i Västernorrland har översvämmats eller spolats bort. Människor i de drabbade områdena kan bli isolerade.
😥
"Gårdagens kraftiga regn längs har orsakat stora skador på vägar och järnväg i norra Sverige. Två tåg har spårat ur, vägar har rasat och en tågräls blev hängandes i luften när marken spolades bort.
Ett 40-tal vägar har skadats av regnen i Västernorrlands län, skriver Trafikverket på sin hemsida. Av dem är ett 15-tal vägar helt avstängda på grund av att vägbanorna helt eller delvis har spolats bort."
"Torbjörn Westman, beredskapsdirektör på Länsstyrelsen i Västernorrland säger att han förvånades av hur stora mängder regn som kom. Mellan 70 och 80 millimeter regn föll, och på vissa håll kom det så mycket som 100 millimeter.
– Det blev faktiskt större än jag trodde, säger han.
Att så många vägar drabbats har lett till att människor i byar blivit avskurna från omvärlden, bland annat Lillsela som Aftonbladet skrivit om. Trafikverket har personal ute för att få vägarna körbara igen, men det kommer att ta tid.
– Det kommer nog att ta minst en vecka, säger Torbjörn Westman."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/73W3Lo/stopp-i-tagtrafiken-efter-regn
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Helt tragiskt förödande för alla som bor här.
#1 Visst är det, det är en katastrof!
Man kan undra om vägarna borde byggts på något annat sätt, något som håller … För regnar gör det ju trots allt ibland. Eller om det är för mycket och för tung trafik numera.
I artikeln nämns underhållet av vägarna.
Det är nog dags att tänka lite mer på sådant nu.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MnOAe0/kjell-regnade-in-gjorde-egen-vag-fick-en-chock
Västernorrlands och Västerbottens inland har underhållits väldigt lite de senaste 20 åren.
#4 Kan tänka mig det.
Och nu väntas ännu mer regn! 😥
… och så kom Inlandsbanan till heders igen! Tur att det gamla som funkade finns kvar att ta till när det blir kris!
"Efter helgens kraftiga regn och översvämningar i Västernorrland är två av tre järnvägsförbindelser i nord-sydlig riktning stängda. Inlandsbanan är den enda förbindelsen som fortfarande är intakt. Redan under tisdagsmorgonen kunde första tåget ledas om via Inlandsbanan – ett tydligt exempel på hur inlandets järnväg bidrar till att upprätthålla samhällsviktiga transporter i en krissituation."
All väg- och tågspårsbyggnad läggs ut på entreprenad idag.
Oftast antas det billigaste och i kvalitets hänseende sämsta alternativet.
Tyvärr…
Ja, tyvärr är det så
…
Vilket är dyrt när det gäller…
Det ser verkligen hemskt ut!
"Skogen ovanför olycksplatsen har nyligen avverkats.
Precis som på många andra drabbade ställen."